KKV KONTROLLING BLOG

Az Open-Tech Informatika Kft. több mint 20 éve az üzleti informatika meghatározó szereplője.

Széleskörű tapasztalattal rendelkezünk a vállalati kontrolling, informatikai tanácsadás, rendszerintegráció, illetve a komplett integrált informatikai rendszerek hazai szállítói piacán.

Az üzleti intelligencia az üzleti eredményekről szól. 

Nem telik el olyan hét amikor ne találkoznánk az üzleti intelligencia fellendüléséről szóló cikkel. Mindig nagy kérdés, hogy az ügyfél képes-e megválaszolni, miért is vezetett be BI eszközt.

Sajnos gyakori –  tudom, hogy ez furcsán hangzik -, de az üzleti területek nem tudják egyértelműen megmondani, hogy az üzleti intelligencia bevezetés kapcsán milyen üzleti megtérülés látnak vagy szeretnének látni.

Adatközpontú szervezetek szeretnének lenni, ezért úgy gondolják, hogy egy BI eszköz bevezetése önmagában elősegítené az adatok és jelentések megjelenítését a felhasználók számára.  

Egy fontos dolgot viszont figyelmen kívül hagynak: biztos, hogy nem minden területnek lesz elegendő a tényszámok bemutatása, mert a adatok mögül hiányozni fognak a okok.

A következő 3 mutatóval sikeresen mérhetjük a bevezetett üzleti intelligencia hatékonyságát.

A megspórolt idő

Az idő pénz. Ha időt spórolsz pénzt spórolsz. Nagyon tisztelem azokat a kontrollereket, akik a bonyolult és időigényes adatelemzéseket elkészítik az üzlet számára.

Az üzleti intelligencia eszközei drasztikusan lerövidítik ezt az időt, mivel az üzleti felhasználóknak valós idejű műszerfalakat biztosítanak. A kontroller így egyszerűen azt mondhatja: „nézd meg az adatokat a BI-ban!”

Ezt könnyű megérteni, ha megnézünk egy felvetést.

Kalkuláljuk ki egy kontroller költségét adott időegységre és nézzük meg hogy az adott idő alatt hány kérést szolgált ki. Ezt az összeget viszonyítsuk a BI alapú kiszolgálások költségéhez. A különbség arányos lesz a megtakarított idővel.

Természetesen ez az analógiát célszerű hosszabb idő távban vizsgálni.

A felhasználói elfogadás és elkötelezettség

Minden eszköznek megvan a saját elfogadottságra és elkötelezettségre vonatkozó mérési módja. Ezért az a célszerű, ha megérted az általad használt eszköz funkcionalitását.

A felhasználói elfogadást definiálhatjuk úgy mit napi vagy heti aktív felhasználó.

Az elkötelezettség általában az áltagos munkamenetek hosszának felel meg. Vagyis annak hogy a felhasználó mennyi ideig van bejelentkezve az irányítópultba.

Ahhoz hogy a lássuk az üzleti intelligencia felhasználói értékét az alábbiakra kell figyelnünk:

  • Tudják, hol kell bejelentkezni az eszközbe?
  • Emlékszik-e a bejelentkezési adataikra?
  • A diagram vizuálisan esztétikus módon van-e kialakítva? Jól néz ki?
  • Intuitív módon szerveződik?
  • Az adatok pontosak?
  • Hasznosak az adatok?
  • Az adatok valós időben vannak? Gyakran változik?

Mindenki látott már nagyszerű és szörnyű jelentést. Ha a felhasználók bejelentkeznek és részt vesznek az eszköz használatában az egyben azt is jelenti, hogy valószínűleg a megfelelő úton haladunk.

Az üzleti teljesítmény javulása

Talán ez az, amit a legnehezebb kimutatni, de ha sikerül akkor hatalmas a jelentősége. Ezzel mérni lehet az üzleti intelligencia szervezeti teljesítményre gyakorolt hatását, mint a BI beruházás eredményét.

Csak egy egyszerű példa: egy vállalat BI-t telepít és közzétesz néhány műszerfalat, ezzel segítve az értékesítés adatvezérelt működését. Elvárás ebben az esetben, hogy a kontrolling mérje a BI beruházásnak az értékesítési teljesítmény mutatókra gyakorolt hatását.

Ezen mutatón keresztül a vezetőnek látnia kell a bevétel növekedést, amit az üzleti intelligencia bevezetése okozott.

Minden ilyen típus befektetésnél egy kicsit hátra kell lépni és mélyebben megvizsgálni, hogy az adott BI eszköz milyen arányban fog megtérülni a vállalkozása számára.

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT
További KKV KONTROLLING cikkeink